Εκπαιδευτική Εκδρομή στα πλαίσια του προγράμματος "Αναζήτηση και καταγραφή πυκνωτών φυσιογνωμίας διαφόρων ελληνικών πόλεων και περιοχών"

Έκθεση πεπραγμένων εκπαιδευτικής εκδρομής στην Άμφισσα

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης 3ου Γυμνασίου Περιστερίου: «Αναζήτηση και καταγραφή πυκνωτών φυσιογνωμίας διαφόρων ελληνικών πόλεων και περιοχών»

Αντικείμενο του προγράμματος είναι η «Ταυτότητα και η Φυσιογνωμία των ελληνικών πόλεων και περιοχών». Η ταυτότητα και η φυσιογνωμία μιας πόλης είναι ένα ζήτημα πολυδιάστατο. Μπορεί διαφορετικές πόλεις να μοιράζονται κοινά χαρακτηριστικά αλλά έχουν και στοιχεία που τις διαφοροποιούν και τους προσδίδουν τη μοναδικότητά τους. Αυτά τα στοιχεία είναι που αναζητάμε με  αυτό το πρόγραμμα. Μια τέτοια  έρευνα, πέρα από το γεγονός ότι αναδεικνύει πτυχές μιας πόλης, είναι και  ένας τρόπος που μπορεί να ανοίξει νέους ορίζοντες στους μαθητές, να τους ευαισθητοποιήσει σε περιβαλλοντικά θέματα και να βοηθήσει κατά κάποιον τρόπο κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια.

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του προγράμματος, πραγματοποιήσαμε διήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΠΕ Άμφισσας, στις 13-14/2/2018, με θέμα: «Ελιά το δώρο των θεών στη Φωκική Γη».

 Και οι δύο μέρες  κύλησαν ομαλά και δεν αντιμετωπίσαμε κανένα απολύτως πρόβλημα. Οι εκπαιδευτικοί στόχοι του προγράμματος εκπληρώθηκαν στο ακέραιο. Η συνεργασία των μαθητών με τους συμμαθητές τους, με τους συνοδούς καθηγητές, αλλά και με τα μέλη του ΚΠΕ  ήταν άψογη. Τα παιδιά σε όλες τις δράσεις έδειξαν συνέπεια και τήρησαν όλους τους κανόνες που είχαν τεθεί. Επίσης απέκτησαν καινούριες εμπειρίες και γνώσεις και ενισχύθηκε η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

Αναλυτικότερα 

Θεωρήσαμε καλό  και ενδιαφέρον για τους μαθητές να ξεκινήσουμε την εξερεύνηση του Δελφικού τοπίου από το αρχαιολογικό μουσείο των Δελφών. Η ξενάγηση έγινε από μέλος του ΚΠΕ, που μας περίμενε εκεί  και ήταν ενδιαφέρουσα.

Οι Δελφοί, ένα από τα τρία κορυφαία αρχαιολογικά μνημεία της Ελλάδας, καθώς και η ευρύτερη περιοχή των Δελφών, πολλαπλά αναγνωρισμένη και προστατευόμενη  από Εθνικές και Διεθνείς αποφάσεις, με δύο ξεχωριστές αναγνωρίσεις από την UNESCO, αποτελούν διεθνώς κορυφαίο, γνωστό και αναγνωρίσιμο  προορισμό και ως εκ τούτου ενέχουν έναν δυναμικό αναπτυξιακό χαρακτήρα.  

Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε ένα εργοστάσιο επεξεργασίας και  τυποποίησης βρώσιμης ελιάς. Μας δόθηκε η ευκαιρία να ενημερωθούμε από ένα γεωπόνο και στέλεχος της εταιρείας για τη δράση, τον τρόπο συσκευασίας και τις προοπτικές της βρώσιμης ελιάς στις Ευρωπαϊκές αγορές. Οι μαθητές πληροφορήθηκαν για τις διάφορες ειδικότητες που απασχολούνται στο εργοστάσιο και είδαν από κοντά τις συνθήκες εργασίας τους.

Ο επόμενος σταθμός μας ήταν ο Ελαιώνας της Άμφισσας.  Ο  Ελαιώνας της Άμφισσας είναι ο μεγαλύτερος συνεχόμενος της χώρας και ανήκει στο περίφημο Δελφικό Τοπίο. Τα παιδιά είδαν τα υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα, έμαθαν για την καλλιέργεια και τους εχθρούς της ελιάς καθώς και για την περιορισμένη χρήση φυτοφαρμάκων που καταστρέφουν το περιβάλλον και εξερεύνησαν το οικοσύστημα του ελαιώνα, δηλαδή τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής.

Ακολούθησε τακτοποίηση στα δωμάτια του ΚΠΕ και ξεκούραση. Το βράδυ μάθημα στο εργαστήριο διερευνητικό και  βιωματικό  με  θέμα  «Η ελιά στο χώρο και στο χρόνο», επίδειξη παρασκευής σαπουνιού και ομαδικές εργασίες. Ο καθένας μπήκε σε μια ομάδα ανάλογα με τις δεξιότητες  και τα ενδιαφέροντά του. Τα παιδιά συνεργάστηκαν μεταξύ τους και με τους καθηγητές και έφτιαξαν κάποιες εργασίες σχετικά με τους θεματικούς άξονες του προγράμματος, τις οποίες παρουσίασαν το πρωί της δεύτερης ημέρας. Κουράστηκαν βέβαια αλλά και διασκέδασαν και ανέλαβαν πρωτοβουλίες και συνεργάστηκαν και έμαθαν πολλά καινούρια πράγματα.

Τη δεύτερη μέρα  ξεναγηθήκαμε στην παλιά πόλη της Άμφισσας. Επισκεφθήκαμε τα παλιά βυρσοδεψείακαι τη βιβλιοθήκη με τα εκθέματα του γνωστού ζωγράφου και αγιογράφου Σπύρου Παπαλουκά. Πληροφορηθήκαμε για τις διάφορες δραστηριότητες που συνέβαλαν στην οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη αυτού του τόπου από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και καθόρισαν την ταυτότητα και φυσιογνωμία της περιοχής.

Φεύγοντας επισκεφθήκαμε ένα  ελαιοτριβείο όπου ενημερωθήκαμε για τον τρόπο παραγωγής του ελαιόλαδου και μάθαμε πολλά χρήσιμα πράγματα για τις ποιότητες του ελαιόλαδου και τη σωστή διατήρησή του καθώς και τα άλλα προϊόντα που παίρνουμε από την επεξεργασία της ελιάς και τις χρήσεις τους, αλλά και τη συμβολή της ελιάς στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Τελευταίος σταθμός της εκπαιδευτικής εκδρομής ήταν  το Μεταλλευτικό Πάρκο Φωκίδας. Η βόλτα με ένα πραγματικό «βαγονέτο» (όπως ονομάζεται και το πάρκο – Vagonetto) στη Στοά 850, το υπόγειο τούνελ που μέχρι πριν από 30 χρόνια ήταν ενεργό και στο οποίο δούλευαν οι μεταλλωρύχοι, μας συνάρπασε και γίναμε αυτόπτες μάρτυρες των εργασιών της εξόρυξης. Φορέσαμε κι εμείς ειδικό κράνος και  μπήκαμε  στο ειδικό τρενάκι των μεταλλωρύχων και  μεταφερθήκαμε  200 μέτρα κάτω από τη γη για μια βόλτα με ένα πραγματικό βαγονέτο! Εκεί,  ακούσαμε τους εικονικούς μεταλλωρύχους να μιλάνε για τη δουλειά τους,  τους είδαμε  να δουλεύουν δίπλα μας, σε μια εικονική πραγματικότητα που έχουν στήσει οι υπεύθυνοι του Μεταλλευτικού Πάρκου Φωκίδας για τους επισκέπτες.

Η βόλτα μας στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην επιφάνεια, στον εκθεσιακό χώρο του Μεταλλευτικού Πάρκου Φωκίδας που αποτελείται από τρεις χρωματιστές αίθουσες:

  • Στην Μπλε Αίθουσα ακούσαμε την ιστορία των μεταλλωρύχων, από τη μικρή Μαρία, την εγγονή ενός από αυτούς.
  • Στην Κόκκινη Αίθουσα, στην οθόνη σε σχήμα σταλακτίτη είδαμε πώς γίνεται η μετατροπή του βωξίτη σε αλουμίνιο.
  • Στην Πράσινη Αίθουσα που… επιχειρεί κανείς να εξορύξει βωξίτη μόνος του.

Στόχος του Μεταλλευτικού Πάρκου Φωκίδας είναι να αναπαραστήσει τον τρόπο λειτουργίας ενός μεταλλείου, αλλά και να ενημερώσει, να ψυχαγωγήσει και να εκπαιδεύσει τις καινούργιες γενιές πάνω στη σημασία των ορυκτών, την αποκατάσταση του περιβάλλοντος και την αξεπέραστη συμβολή των ανθρώπων που εργάζονται στα μεταλλεία.

Και φυσικά η τελευταία στάση για φαγητό στην Κρύα Λειβαδιάς.

Έγιναν όλα όπως είχαν προγραμματιστεί. Το πρόγραμμα τηρήθηκε. Προστέθηκαν  κάποιες επιπλέον επισκέψεις αφού επαρκούσε ο χρόνος και κρίναμε ότι ήταν ευκαιρία να τις πραγματοποιήσουμε. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για διάφορα περιβαλλοντικά προβλήματα. Επίσης ενθαρρύνθηκαν στην ανάληψη ευθύνης σαν περιβαλλοντική ομάδα σχετικά με δράσεις υπέρ του τοπικού περιβάλλοντος στην τοπική ή την ευρύτερη κοινωνία της περιοχής τους.

Συμπερασματικά οι εκπαιδευτικοί στόχοι της εκδρομής, πιστεύουμε, ότι επιτεύχθηκαν σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό. Αυτό φαίνεται και στην αξιολόγηση που έκαναν οι μαθητές.     

Για περισσότερα επισκεφθείτε τον ιστότοπο της Περιβαλλοντικής Ομάδας του σχολείου μας.

 

                                                                                                  Περιστέρι,   26/2/2018

 Ο Διευθυντής                                                                Οι καθηγήτριες που συνόδευσαν

Πέτρος Κανέλλος

                                                                                         Θεοδωρίδου Πολυτίμη

                                                                                         Τζίνου Δήμητρα

                                                                                         Κολλινιάτη Γεωργία